Kunstenaar Gerrit Cnossen stuurt mij een paar dagen geleden een link over zijn ‘Groene Biologische Abstracte Werken’, zoals dat op zijn Cnossens heet. Gerrits werken prijken al een tijdje in de rechter kolom van de home page van DLMPlus. Hij omschrijft zichzelf als ‘een metaforist, een huwelijksmakelaar tussen woord en beeld’.
Ik zie het wel zitten om deze serie met het lezerspubliek te delen. Het groen en het biologische is vrij actueel. Dus schrijf ik hem:”Gaaf hoor, Green Organic Abstract Works! Als je er een leuk verhaal bij hebt wil ik die serie plaatsen als artikel.”
Mijn idee hierbij is om elk van de werken in een artikel te zetten, met daaronder heel traditioneel, een tekstje van hem.
Dat gaat echter niet door. Hij stuurt mij een tekst over de manier van werken, en dan speciaal over ‘deze groene werken’. Volgens hem zijn dit gebeurtenissen die dicht na ‘het beschrevene gebeuren gemaakt zijn…op die boerderij…die jij zo mooi vond…’
Mijn eerste gedachte is shit. Wat moet ik daar nu mee. Mijn traditionele plaatje – tekstje – idee dondert in duigen.
Ik laat het bezinken. Een dag of wat. Dan denk ik, verhip ik plak onder zijn tekst gewoon al zijn Groenen. Waarom niet?
Zo gaat dat tussen Gerrit en mij. Hij doet wat hij bedoelt en ik snap er geen bal van, maar aan het einde van de rit ontstaat er toch weer iets. Een creatie zullen we maar zeggen. Van hem en een beetje van mij.
Dit is het resultaat. Zo dobberen we verder, want daarover zijn we het zeker met elkaar eens.
Gerrits proza:
Elementair met flairEen oude kleuterschool meende ik was die schamele schaamteloze verlaten naakte barak die de Vrije Academie werd begin jaren 90.
Daar geen schoolse vierkante lokalen en linialen maar gewoon lekker oud behang en vieze schetsen van vrije tekenaars aan de muur .
Wat voor Vanitas en Verval wilde ik nog meer waarin ik me als Astrologisch Chinees Oer en Aarde Varken van 1959 geheel thuis voelde !De onlangs overleden groot kunstenaar Sjoerd de Vries – 1941 / 2020 – had daar zijn parochie .Met zijn Grandeur geheel onder de pet .. of beter Borsalino gehouden zat hij daar introvert toch invloed uit te oefenen.
Geheel hurkend had ik contact met hem onder die hoedrand en we fluisterden wat bespiegelingen ..Bewogen voor de ezels vochten -houtskool- stof en stilte om voorrang en met menig vies zinnelijk kunstenaars handjewerd nieuw te bevuilen maagdelijk papier vastgeklemd..Losbandige eigenzinnigheid bewoog zich vrij op het werk waardoor academische beklemming en vlijt werden voorkomen.
‘ Het uit de bocht vliegen ‘ gaf belevenis en bood immers weer nieuwe mogelijkheden voor toets en betekenis ..We zijn hier zelf ook om getekend te worden door betekenis nietwaar ..Nadat die flow voorbij was was het tijd voor ‘de preek’ die er in ging als Gods woord in een ouderling ..De Mystieke waarderingen boezemden ontzag in waardoor de minder geslaagde werken respectvol.. in – die – stilte hun aftocht bliezen .Geïnspireerd door deze -innerlijke- voorstellingen en echt vrije fysieke motoriek neem ik nu niet de modellen van de academie in me op maar het model; Landschap.Op vakantie bij een familie boerderij toog ik de weide in waar ik composities en verten in het vizier kreeg die me intrigeerden.Holle schaduwen en het lichte rondom zette ik losjes in curven, lijn en verticalen waarna ik ze thuis met mijn meer introverte blik tot mystieke werken transformeerde;Surrealisme zou je het kunnen noemen van de meer abstracte soort.
Alle werken uit deze serie zijn terug te vinden en te koop via deze pagina.
Geef als eerste een reactie