Winona LaDuke is al jaren bezig met het creƫren van een samenleving die lokaal is en gebaseerd op hennep. Ze combineert daarmee haar Indiaanse roots met die van de eeuwenlange traditie van hennep. Op onze zoektocht naar vormen van een Nieuwe Samenleving kunnen we misschien iets van haar ervaringen meenemen in onze rugzak.
Voorspelling
Volgens Winona begint het met de voorspelling van haar volk de ‘Seven Generations and Seventh Fire prophecies’ die zeggen dat er in deze tijd de keuze is tussen twee paden. Het ene pad is versleten en leidt tot onze ondergang en het andere leidt naar Mino-Bimaadiziwin (het goede leven). Ā We moeten een keuze maken. Volgens haar hebben zij dat in Omaa Akiing, dat is het land waar de mensen thuishoren, ook gedaan.
Samen met Anishinaabe Agricultural Institute herstellen ze in Minnesota de manieren om voedsel te verbouwen, met respect voor Moeder Aarde zaden winnen en een nieuwe economie maken die is gebaseerd op lokaal voedsel, energie en vezels. Met Winona’s Hemp probeert ze hennepkleding te fabriceren en via de stichting Anishinaabe Agriculture hun traditionele voedsel terug te krijgen.
“We gaan een lokale economie laten groeien omdat het dat is wat we nodig hebben, het is het Groene Pad of de indigenous New Green Deal geleid door vrouwen.”
We hebben te lang gelopen op het versleten pad van fossiele brandstoffen, GMO’s en monocultuur landbouw. De hennepeconomie zal zich richten op hennepvezels voor papier, kleding en hennepvoedselproducten.
Canvastas
In het jaar 2000 begon Alex White Plume van de Oglala Lakota stam een hennepeconomie. Het initiatief werd echter direct in de kiem gesmoord door de Amerikaanse overheid. Deze weigerde een onderscheid te maken tussen industriƫle hennep (minder dan 2% THC) en marihuana, en verbood hennep. (zie uitleg verderop, marihuana of wiet of hasj zijn de vrouwelijke bloemhoofden van de plant) .
Van oudsher zelfvoorzienende gemeenschappen van de inheemse bevolking van Noord-Amerika zijn bezig met LaDuke aan een ware renaissance. Ze noemt het zelf de Nieuwe Groene Revolutie. Ooit had de staat Minnesota 11 hennepmolens en een infrastructuur voor het verbouwen en verwerken van hennep. Deze probeert ze in ere te herstellen.
Volgens LaDuke kan cannabis onze materialen-economie omvormen, duurzaam bouwmateriaal leveren, gezondheid en welzijn voeden en onze planeet herstellen.
In 2015 startte LaDuke zo gauw dit wettelijk mogelijk was, met het verbouwen en bewerken van hennep. Met een groep boeren uit de White Earth Reservation begonnen ze met het terugbrengen van de productie en de kennis van hennep. Ze leerden onder andere dat je grote oppervlakten land nodig hebt om het te kunnen verbouwen. Het gaat om duizenden hectares die nodig zijn om canvas te maken.
In 2023 komen ze met de eerste canvas tas op de markt sinds enkele generaties. Dit was niet eenvoudig om te realiseren en moest over veel schakels lopen:
– de hennep werd verbouwd in White Earth Nation,
– het werd geschild (decorticated) in North Carolina,
– ontgomd in Virginia,
– gesponnen in Mexico,
– geweefd in Washington State en
– gesneden en genaaid in CaliforniĆ«.
De tas kost $129 bij Patagonia.
Coƶperatie
Gebaseerd op het idee dat de toekomst niet gebaat is bij concurrentie maar samenwerking zijn ze een coƶperatie gestart, de Indigenous Hemp & Cannabis Farmers Cooperative. Ze hebben als doel de productie en bewerking van hennep weer terug te brengen. De coƶp is tegen het bezit door grote ondernemingen van de cannabis- en hennepindustrie, omdat zij dit zien als een voortzetting van de diefstal van de stammeneconomie uit het Amerikaanse verleden. Ze beschouwen hennep als een mogelijkheid om het welzijn in de inheemse gemeenschappen terug te brengen.
In 2014 werd marihuana in 21 staten gelegaliseerd en hennep zelfs op federaal niveau via de Farm Bill.
Naast het terugbrengen van kennis en een zekere infrastructuur voor de hennepproductie en verkoop moeten ze dus ook land zien te krijgen. Om dat te bereiken hebben inheemse boeren zich georganiseerd, omdat veel landbouwgrond in handen is gekomen van wat ze noemen ‘niet-inheemsen’.
Uit winstoogmerk is eind 1900 het grootste deel van de Amerikaansde textielindustrie naar het buitenland uitgeweken. Tussen 1994 en 2005 gingen daardoor in de VS meer dan 900,000 banen verloren. De meeste hedendaagse kleding wordt niet langer gemaakt van natuurlijke materialen, maar van stof afgeleid van fossiele brandstoffen.
Healing the Earth
Hennep is dus niet alleen bruikbaar als ‘brandstof’ voor een nieuwe samenleving, maar kan ook nog een keer de troep opruimen die onze ‘moderne’ maatschappij heeft geproduceerd. Denk aan Tsjernobyl, waar in de 90-er jaren van de vorige eeuw wetenschappers hennep geplant hadden. Het bleek dat met name hennep een ideale zwaremetalenopruimer is.(Ā Rolling Stone).
Maar ook PFAS schijnt succesvol te kunnen te worden opgezogen door de plant. Zo heeft de Aroostook Band of Miākmaqs een luchtmachtbasis met behulp van hennep grotendeels ontdaan van een PFAS-vervuiling.
Hennep groeit namelijk hard en kan wortels maken van meer dan 3 voet diep en daarnaast kan het uitstekend verschillende metalen verdragen waardoor het ze effectief in de toplaag van de aarde toxische metalen opslaat. Zoals bekend heeft PFAS de neiging zich te concentreren in grond, water en zelfs in het menselijk lichaam.
Feiten over hennep
Er zijn drie Cannabis hoofdvariĆ«teiten (sativa, indica en ruderalis) en verschillende benamingen naargelang het gebruik. Marihuana (of wiet en hasj) zijn de vrouwelijke bloemhoofden van de Cannabis plant die (veel) THC bevatten en daardoor psychoactief inwerken op het bewustzijn van de gebruiker. In veel landen is marihuana (voorlopig) nog āillegaalā. Hennep is de naam voor de andere delen van de Cannabis plant (stengel, vezels, bladeren, zaad,ā¦) die tal van nuttige toepassingen kennen en in principe overal legaal zijn.
Omdat zowel de illegale als de legale delen van dezelfde plant komen, is er makkelijk aanleiding tot verwarring. Die verwarring werd trouwens zoānĀ 100 jaar geledenĀ bewust gecreĆ«erd door rijke industriĆ«len die hun winsten uit petroleum, katoen, papier en houthandel veilig wilden stellen.
Een aantal landen hebben dan ook een lijst metĀ henneprassenĀ opgesteld (die weinig tot geen THC bevatten) en toegelaten zijn voor industriĆ«le toepassingen. Want er zijn ondertussen meer dan 5000 soorten en variĆ«teiten Cannabis op de markt, sommige zijn veredeld tot een sterke marihuana soort (met veel THC), andere tot uitstekende vezelhennep.
Winona LaDuke
Winona (1964) heeft tientallen jaren gespendeerd aan het vechten voor de bescherming van de Anishinaabe cultuur, hun zaden, land en water. Met haar inheemse gemeenschap heeft ze rechtszaken gevoerd tegen de roof van land van 90 procent van hun reservaat. Met dat doel richtten ze de White Earth Land Recovery Project op in 1989. Hieraan gaf zij 20 jaar leiding. Ze wisten 1400 acre land terug te krijgen.
In 2000 begonnen ze de strijd om het behoud van hun heilige wilde rijst van genetische engineering. Na zeven jaar slaagden ze erin om wettelijk iedere genetische manipulatie van wilde rijst in de staat Minnesota te stoppen. Om de voedselonafhankelijkheid veilig te stellen werden ze lid van deĀ Turtle Island Slow Food Association, de eerste inheemse Slow Food Associatie ter wereld.
“Mijn vader vertelde me dat hij niet mijn filosofie wilde horen tenzij ik in staat was om mais te verbouwen. op deze manier werd ik begin eind 90er jaren een traditionele boer van mais, bonen, squash en tabak. Dit groeide op het land van de stam, omdat ik geen eigen land heb. Als econoom heb ik vaak gekeken naar economische kwesties van het voedselsysteem. In 2008 deed ik onderzoek oever mijn reservaat waaruit bleek dat voor het voedselsysteem van de stam 8 miljoen dollar bijna volledig besteed werd buiten het reservaat. Verder bleek dat het geld dat wel binnen het reservaat besteed werd ging naar fast food. Dus laten we zeggen dat de kwestie van lokale en traditionele voedselproductie een centrale plaats inneemt in mijn hart.
.
Bronnen
Ons dossier over de Nieuwe Samenleving
Rob Vellekoop, 13 juli 2024
Geef als eerste een reactie