Een nieuwe wereld zonder geweld en met onvoorwaardelijke liefde ligt om de hoek

Er worden veel zinvolle voorzetten gegeven in de richting van een Nieuwe Wereld waarnaar velen op zoek zijn. Ik mis echter een schakel die vaak over het hoofd wordt gezien en dat is de mens zelf. Deze leeft namelijk in conflict met zichzelf en kan daarom geen vrede vinden in zijn omgeving of met anderen. Dit is het voornaamste obstakel naar een nieuwe samenleving en daarover gaat dit artikel.

Conflict

Natuurlijk heb ik niet alle modellen voor een nieuwe wereld gelezen, wel kan ik voorspellen dat als ze dit onderdeel missen, ze geen stand zullen houden. Volgens mij is namelijk een nieuwe wereld niet mogelijk zonder een nieuwe mens. Steeds kwam ik zelf, in de gemeenschappen waarin ik geleefd en gewerkt heb, hetzelfde euvel tegen. De kleinste schakel in de gemeenschap (welke gemeenschap dan ook), de mens, kon de nieuwe samenlevingsvorm niet aan, doordat hij of zij er nog niet klaar voor was.

Een van de pijlers van een nieuwe vorm van samenleven is namelijk de deelnemer. Er kunnen prachtige zelfvoorzienende ideeën zijn, maar degenen die deze uitvoeren moeten eerst in staat zijn de innerlijke conflicten met zichzelf op te lossen. Lukt dit niet dan zullen deze zich vroeg of laat doen gelden, waardoor ze in het ergste geval de gemeenschap verlaten of waardoor deze uit elkaar valt. Het voortbestaan van een samenleving staat dus op het spel, door hieraan geen aandacht te besteden.

Een mens die namelijk vrede kan vinden in zichzelf, zal geen conflicten meer krijgen met een ander of met zijn omgeving. Hij of zij zal het conflict bij zichzelf houden en met zichzelf oplossen (zonder dit bij zijn omgeving te leggen). Het is ook noodzakelijk dat ieder zich realiseert dat een ander jou niet gelukkig kan maken, met andere woorden anderen zijn niet verantwoordelijk voor jouw welbevinden. Jij bent de stuurman die aan het stuur staat dat naar jouw geluk kan leiden.
(je kunt hier het boekje ‘Geluk zit in jezelf’ downloaden)

Keuze

Ik geloof dat een mens pas volledig voor vrede gaat als hij weet wat het inhoudt. Als hij het kent, in de zin van ervaart. Kennis is niet toereikend, de ervaring houdt echter wel stand.
Want aan dat vredige, harmonieuze gevoel raakt iedereen die het voelt verslingerd. Tenzij er obstakels zijn die dat in de weg staan. Waardoor hij of zij niet aan vrede kan toekomen.

De basis van vrede is die van ieder mens met zichzelf. Als we dit vermenigvuldigen met vrede van iedereen met zichzelf is het een kleine stap naar wereldvrede of vrede binnen de samenleving. Hier heeft ieder niet alleen vrede met zichzelf, maar ook met de rest van de wereld.

Onvrede

Heel even hebben we dus gekeken naar vrede met jezelf. Zover zijn we echter nog niet, want als iedereen dit zou hebben dan bestaan er geen conflicten of oorlogen meer. Dus wanneer heb je geen vrede met jezelf, is de startvraag van de zoektocht.

Je hebt onvrede wanneer je bijvoorbeeld boos bent op jezelf of op een ander. Of als je ontevreden bent over omstandigheden. Als je verdrietig of bang bent.

Wat blijkt nu?

Alles wat je legt bij een ander, heeft niets met die ander maar alles met jou te maken.
(dus in plaats van boos te worden op jezelf, word je dit op een ander)

Hetzelfde geldt voor omstandigheden.
Wanneer we boos zijn op de buurman die herrie maakt, dan zijn we in feite boos op onszelf (omdat we het onszelf kwalijk nemen dat we hem hierop niet aanspreken).
Of als we ons irriteren aan het weer dan zijn we eigenlijk boos op onszelf (omdat we niet in staat zijn ons bij die weersgesteldheid neer te leggen, zodat deze ons humeur kan beïnvloeden).

Omdat het leggen van ons slechte gevoel in de schoenen van een ander of van een gebeurtenis qua gevoel ons niets brengt, komen we toch (uiteindelijk) bij onszelf terug. Het is namelijk ons eigen negatieve gevoel, onze eigen onvrede, die we afgeschoven hebben.

De clou is dat ieder van ons beslist hoe we daarmee omgaan, en dan zijn we terug bij ons zelf als basis van vrede. De buurman kan namelijk veranderen of de omstandigheden kunnen wijzigen, zonder dat wij zelf daarna tevreden zijn. Met andere woorden de beslissing over hoe we ons voelen ligt uitsluitend bij onszelf. Niemand kan ons een slecht gevoel geven, tenzij we dit zelf doen!

Vrede

Ik ga ervan uit dat zolang we geen vrede hebben met onszelf, het onmogelijk is om in vrede te leven met een ander.

Met andere woorden hoe kunnen we ooit een conflict tegenhouden of waarom zouden we dat doen wanneer we steeds herrie hebben met onszelf? Hoe kunnen we naar iets hunkeren dat we niet kennen?

Daarom is vrede hebben met jezelf een vereiste voor vrede met je naaste.
Zolang we niet in staat zijn met onszelf te-vrede-n te zijn zullen er conflicten met onszelf of anderen blijven.

De basis voor onenigheid zal dan blijven bestaan.

Prioriteit

Als vrede met onszelf een vereiste is voor een vredig leven met iedereen waarom leggen we daar dan niet de prioriteit?

Dus als je niet tevreden bent met jezelf, dan voel je je niet goed en zal je last hebben van een negatieve emotie.
Je zal dan helemaal geen behoefte hebben aan het zoeken naar vrede (‘want je hebt al genoeg aan je hoofd’). Zoals we gezien hebben ben je namelijk in eerste instantie bezig met anderen of je omgeving. Dat zie je als oorzaak van jouw slechte gevoel, van jouw onvrede.

Waarom zou jij dan gaan werken aan vrede hebben met jezelf? Zij moeten toch eerst veranderen? Of die omstandigheden moeten toch eerst wijzigen?

Je suggereert dat er helemaal niets met jou aan de hand is, want jij voelt geen onvrede maar zij!

Dan is er passiviteit. Natuurlijk willen we vrede, maar dan moeten de anderen eerst minder agressief zijn. Of dan moet de buurman eerst maar eens gaan rekening houden met ons. Nadat die anderen meewerken, pas dan kan er vrede zijn.

De prioriteit leggen we dan bij anderen, zelf hebben we ons straatje schoon geveegd. We gaan wachten op de actie van een ander. Zolang die niet komt, kunnen wij ook niet veranderen. Eigenlijk zijn anderen en verkeerde omstandigheden de oorzaak van onze onvrede.

En zolang we dat blijven vinden, kiezen we (on)bewust voor het conflict.

Zelfvertrouwen

Het antwoord op het conflict met jezelf is jezelf leren vertrouwen of anders gezegd zelfvertrouwen zien te krijgen. Daarover heb ik ook een boek geschreven Trainingsboek Zelfvertrouwen. Ieder mens is namelijk prima in staat zichzelf zelfvertrouwen te geven, sterker nog: niemand anders kan het je geven.

In het trainingsboek geef ik aan hoe je je conflicten kunt aanpakken zodat je al lerend steeds minder conflicten met jezelf en daardoor al maar meer vertrouwen in jezelf en anderen kan krijgen.

Omdat ik vind dat dit een vak zou moeten zijn dat op scholen onderwezen wordt heb ik destijds de School voor zelfvertrouwen opgericht. Binnen deze school gaven trainers zelfvertrouwentraining aan geïnteresseerden.

Nieuwe Tao

Het boekje Nieuwe Tao is een voorstel om een nieuw pad te bewandelen naar een betere samenleving. Ik bespreek hierin 20 uitgangspunten die we aanhangen, die ik illusies noem. Voor mij zijn dit de onzichtbare pijlers van de oude samenleving. Deze loslaten en vervangen met andere is waar mijn voorstel in het kort op neer komt.

Nieuwe Tao is een boek van hoop en optimisme, het voorspelt een nieuwe wereld zonder geweld en met onvoorwaardelijke liefde.

Er heerst zoveel negativiteit, wat begrijpelijk is (als je je realiseert dat er meer conflicten zijn, dan dat de mens in vrede met zichzelf leeft), maar voor mij gloort er altijd wel hoop aan de horizon. Datzelfde geldt voor een nieuwe wereld, waarover we eigenlijk alleen maar lezen dat deze beheerst zal worden door nog meer dictatuur, oorlogen, verontreiniging en geweld. Een positief toekomstbeeld is voor de meesten van ons ondenkbaar.

Toch straalt de toekomst de mens tegemoet.

De mens is hoe dan ook op pad naar een nieuwe wereld, die gebouwd gaat worden op het fundament van het zelfvertrouwen.
(met andere woorden vertrouwen in jezelf heb je als je positief bent over jezelf en daardoor ook over de wereld om je heen)

Het enige vervelende aspect is dat de overgang van oude naar nieuwe wereld heel wat tijd in beslag zal nemen. Immers in duizenden jaren bouwde de mens de oude wereld op. Dus een nieuwe zal je niet in een oogwenk maken. We staan voor de poort, maar dit wil niet zeggen dat we binnen twee stappen de nieuwe wereld kunnen binnen gaan. Daarvoor is het nodig dat er eerst een nieuwe mens ontstaat. De nieuwe wereld zal een hemel voor ieder mens op aarde kunnen zijn.

‘Nieuwe Tao’ bespreekt hoe de wereld in elkaar zit en ook hoe men in het leven “juist” handelt. Het verklaart hoe het mogelijk is dat de machtsverhoudingen de afgelopen duizenden jaren niet zijn veranderd. Het wijst ook een nieuw pad (Tao) om een nieuwe wereld te laten ontstaan. Het boek prikt de illusies van macht en autoriteit door, maar ook die van liefde en bezit. Een nieuwe wereld kan opgebouwd worden zonder geweld, met opheffing van de oude illusies die de mensheid eeuwenlang in de tang hebben. Nieuwe Tao geeft een sleutel tot een nieuwe wereld.

“Ze zullen alles waar hun leven op gebouwd is, alle oude illusies stuk voor stuk moeten loslaten voordat zij de wereld werkelijk kunnen veranderen. Er zijn talrijke omwentelingen geweest in de geschiedenis. Ze hebben echter nooit tot gevolg gehad dat de verhoudingen tussen mensen werkelijk veranderden. Steeds vielen ze weer terug op de oude illusies die hen aangeleerd waren door hun ouders. Dit was het fundament waarnaar zij terugkeerden na een tijd van veranderingen en turbulentie.”

Nieuwe Tao
Einde van 20 illusies, start van de nieuwe wereld

 

Rob Vellekoop, 27 oktober 2024

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.